reklama

Miesto nedotknuté časom alebo Kam sa cisári modliť chodili

V čínskej mytológii existujú báje o zrodení ľudstva a bohoch, ktorí z nebeských výšin sledovali náš svet. Nadviazať s nimi spojenie mohli veriaci len v chrámoch postavených k tomuto účelu. Už viete, aký príbeh vám dnes rozpoviem?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Nie je žiadnym tajomstvom, že patrím k veľkým obdivovateľom čínskej histórie. Odjakživa ma fascinoval svet cisárov, veľkých božstiev a zvykov, ktoré v krajine čínskeho draka pretrvávajú dodnes. Preto je pochopiteľné, že moja štvrtá stanica potulkami po Číne patrí miestu, ktoré bolo navrhnuté špeciálne tomuto účelu. V dnešnom článku vám predstavím najpokojnejšie miesto v celom Pekingu- miesto, kde zastal čas- Oltár Nebies (天坛 tiantan.)

V súčasnosti patrí spolu so Zakázaným mestom k najvyhľadávanejším pamiatkam Pekingu. V roku 1998 bol zapísaný na zoznam svetového dedičstva UNESCO.
V súčasnosti patrí spolu so Zakázaným mestom k najvyhľadávanejším pamiatkam Pekingu. V roku 1998 bol zapísaný na zoznam svetového dedičstva UNESCO. (zdroj: Vlastná fotografia)

Oltár nebies v podstate symbolizuje komplex chrámov spojených so záhradami, ktorých počiatky siahajú až do začiatku 15. storočia. Cisári používali oltár na spojenie sa s Bohmi nad ich hlavami a prosili o dobrú úrodu a úspech celej krajiny.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kultúrna pamiatka leží priamo v centre veľkomesta a vedie sem priama linka metra. Z môjho bydliska cesta trvala približne štyridsať minút. Po vystúpení stačilo prejsť cez cestu, kúpiť lístok za 34 juanov (4,35€) 

Vstupenka k Oltáru, úradne overená, aby sa predišlo falzifikátom.
Vstupenka k Oltáru, úradne overená, aby sa predišlo falzifikátom. (zdroj: Vlastná fotografia)

Hneď po vstupe do komplexu ucítite silnú vôňu cédrového dreva a čerstvo pokosenej trávy. Takmer zabudnete, že sa nachádzate v meste plného smogu a všemožného hluku. Predo mnou sa rozprestierala dlhá kamenná cesta lemovaná alejami ihličnanov. Čvirikanie vrabcov výborne dopĺňalo atmosféru sviežeho dňa a ja som pomaly začala kráčať vpred. 

Domáci prispôsobili chodby vlastným potrebám. Ak patríte k milovníkom kartových hier, neváhajte sa pridať.
Domáci prispôsobili chodby vlastným potrebám. Ak patríte k milovníkom kartových hier, neváhajte sa pridať. (zdroj: Vlastná fotografia)

Park sa delí na päť častí. Tvorí ho Sieň modlitieb, Kruhový oltár, Múr ozvien, Oltár nebies a najdôležitejšia stavba, Sieň modlitieb za dobrú úrodu. Nie je to však všetko, čo môžete v parku zbadať. Ako som sa dozvedela od miestnych obyvateľov, park je zadarmo pre všetkých seniorov, ktorí priestory využívajú na rôzne sociálne aktivity, napríklad hranie kartových hier a cvičenie tajči. Zbadala som však aj živé spevácke a tanečné vystúpenia, ktoré sú v tejto oblasti veľmi populárne. Aj keď mnohým matka príroda nenadelila hudobný sluch, nevidia v tom problém a o dušu vyspevujú miestne populárne piesne minulého storočia. Všetci vyzerajú byť bezstarostní a šťastní, je ich spôsob, akým sa odreagovať a naplno si vychutnať deň. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Už počas prechádzky v záhradách uvidíte modré strechy prvého chrámu, obkoleseného mramorovým schodiskom. Prázdny priestor navôkol zvyšuje impozantnosť tejto stavby. Okolo pamiatky neustále krúžili muži oblečení v prestroji sluhov cisára a ponúkali na vyskúšanie dobové odevy, samozrejme, s turisticky nadvihnutou cenou. Strecha z modrých škridiel zvýrazňovala azúrovo modré nebo nad mojou hlavou. Človek má naozaj pocit, že sa nachádza bližšie ku oblakom. 

Do vnútra sa bohužiaľ, nedostane nikto, mala som však možnosť nakuknúť dnu spoza zábradlia. V chráme sa nachádzali zlaté predmety, ktoré pravdepodobne slúžili pri obetných účeloch. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Fotografia je kúsok rozmazaná. Všetci sme stáli za zábradlím, snažili sa pretlačiť dopredu, uchytiť čo najlepší záber. Pri tomto procese som schytala pár náhodných kopancov.
Fotografia je kúsok rozmazaná. Všetci sme stáli za zábradlím, snažili sa pretlačiť dopredu, uchytiť čo najlepší záber. Pri tomto procese som schytala pár náhodných kopancov.  (zdroj: Vlastná fotografia)

Pri objekte som strávila celú hodinu, prechádzala sa okolo a len tak oddychovala na schodoch. Miestni sú naozaj milí a budú radi, ak s nimi prehovoríte slovko- dve, poprípade zapózujete na spoločnej fotografii. 

Milá tanečníčka za mnou opatrne prišla a hanblivo ma poklepala po pleci. Po krátkom rozhovore som zistila, že nikdy predtým človeka so zahraničia nevidela a rada by si fotku uchovala na pamiatku.
Milá tanečníčka za mnou opatrne prišla a hanblivo ma poklepala po pleci. Po krátkom rozhovore som zistila, že nikdy predtým človeka so zahraničia nevidela a rada by si fotku uchovala na pamiatku. (zdroj: Vlastná fotografia)

Sledovaním davu napredujem ďalej, k vyvýšenému kruhovému oltáru. Je obklopený dlhou radou kamenných zábradlí s modrým lemovaním navrchu. Kamenný múr má dobrú akustiku a dokáže preniesť šepot z jedného konca na druhý. Priznám sa, že tento fakt som pred návštevou nevedela, preto som teóriu nestihla otestovať. Múr ozvien však plánujem v budúcnosti navštíviť opäť. 

Nevidela som nikoho, kto by skúšal otestovať akustiku Múru Ozvien.
Nevidela som nikoho, kto by skúšal otestovať akustiku Múru Ozvien. (zdroj: Vlastná fotografia)

Architektonicky rovnako stavaný je aj Kruhový oltár, dejisko nespočetných obiet nebesám, ktoré mali priniesť krajine a cisárovi len to najlepšie. Obľúbené návštevné miesto a pre mnohých veriacich časť histórie, ktorá pretrvá ešte zopár stoviek rokov. V strede oltáru sa nachádza mramorový kruh, ktorého história mi nie je veľmi blízka. V celom komplexe som nezbadala jediného sprievodcu či sprievodkyňu, takže odpovede na moje všedné otázky ostali nevyslovené. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
O aké obety v skutočnosti išlo?
O aké obety v skutočnosti išlo? (zdroj: Vlastná fotografia)

Ak by vás už nebavilo stáť pod horúcim slnkom, k dispozícií sú múzeá či galérie, ktoré sú úplne zadarmo a zobrazujú dobový život, aj s anglickým prekladom. 

Výhľad na komplex.
Výhľad na komplex. (zdroj: Vlastná fotografia)

Bolo mi ľúto, že som nestihla prejsť každý jeden meter objektu, avšak čas plynul rekordne rýchlo a ani som sa nenazdala, padol večer a prudko sa ochladilo. Mnoho návštevníkov už dávno odišlo a v parku ostalo len pár nadšencov. Objekt na noc otvorený neostáva, jeho žiara mizne z príchodom tmavej noci. Odchod bol pomerne náročný ale únava z chôdze ma premohla a po príchode "domov" som zaspala v zlomku sekundy. 

Na začiatku tohto článku som Chrám Nebies nazvala najpokojnejším miestom v Pekingu celkom oprávnene. Pocit pohody na mňa doľahol okamžite po vstupe, návštevníci vyzerali šťastnejší a všade navôkol znel smiech. Placebo efekt či nie, tento historický medzník rozhodne stojí za návštevu. 

Jedna z vstupných brán. Chrám Nebies, dovidenia!
Jedna z vstupných brán. Chrám Nebies, dovidenia! (zdroj: Vlastná fotografia)
Viktória Macková

Viktória Macková

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som 19- ročná študentka, ktorá študuje čínsky jazyk. Mojím cieľom je priblížiť čitateľom život v Číne, opísať miesta, zvyky a tradície, ktoré som mala šancu vidieť na vlastné oči. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu